Vaikai yra daug kartų kūrybingesni už suaugusius. Nupiešiu juodą tašką lentoje ir klausiu – ką čia matote? Juodą tašką, atsako suaugusieji. Vaikams tai  – mėnulis baltame danguje, vabalas be kojų, blynas, golfo kamuoliuko skylė.. kas tik nori, bet beveik niekada – juodas taškas. Kas konkrečiai mums nutinka, jog prarandame vaizduotę ir matome ne smauglį prarijusį dramblį – o skrybėlę?

Taigi – trys dar mokykloje išmoktos pamokos, paslėpusios mūsų kūrybingumą.

  1. Viskam yra vienas teisingas atsakymas

Vienas atsakymas kaip išspręsti uždavinį, vienas atsakymas kaip rašyti analizę interpretaciją ir vienas atsakymas, ką šiandien piešti dailės pamokoje.

Tai konvergentinis mąstymas – vieno teisingo atsakymo ieškojimas/žinojimas. Dukart du yra keturi. Teisingi atsakymai surašyti vadovėlio gale. Tai pamoka kurios nuosekliai mokomės visose disciplinose dvylika metų.

Na, o kas nutinka, jeigu teisingo atsakymo nerandame? Kas, jeigu sugalvojame naują?

Mus nubaudžia – atsako man mokiniai. Įrašo dvejetą. Daryti klaidas yra draudžiama.

Antra išmokta pamoka:

  1. Nedaryk klaidų

Už kiekvieną padarytą klaidą baudžia – kartais pažymiu, kartais žodžiu.

Ir nepaisant to, kad visokie genijai ir premijų laureatai daug kartų mums kartojo:

“Jei bijai suklysti, niekada nesukursi nieko originalaus.” – Sir. Ken Robinson

“Bet kas, kas niekada nepadarė klaidos, niekada neišbandė nieko naujo.” – A. Einstein

“Aš nesusimoviau, aš radau 10 000 būdų, kaip elektros lemputė neveikia.” – T. Edison

Mes vistiek neturėjome bent vienos disciplinos mokykloje, kur už klaidą mūsų nebaustų, skatintų eksperimentuoti, kurti, atrasti.

Kartais atsiranda tokių nesusipratusių narsuolių, kurie išdrįsta suabejoti ir užduoti klausimą – ar tikrai atsakymas tik vienas?

Trečioji išmokta pamoka:

  1. Neuždavinėk klausimų
  • O gali du kart du būti penki?
  • Kvailas klausimas! Sėsk, du.

Po to karto klausimų geriau neužduoti. Nesvarbu, kad jie kartais sako, jog visi klausimai laukiami. Neverta rizikuoti būti išjuoktam, atstumtam, nesuprastam ir taip nubaustam dar kartą.

Supraskite teisingai – mokėti skaičiuoti yra labai svarbu. Suprasti ir taikyti protingas taisykles taip pat svarbu, o daug ir sunkiai mokytis – visų svarbiausia.

Bet harmoningos asmenybės antorji LYGIAI TIEK PAT SVARBI dalis yra tokia:

  1. Gebėti sukurti daug atsakymų ir idėjų bet kokiam klausimui, net jeigu jie iš pradžių kažkam skamba kvailai.
  2. Eksperimentuoti, nebijoti klysti bei susikurti savo erdvę, kur tai daryti būtų saugu ir ypatingai skatinama.
  3. Nuolat užduoti klausimus, Nes viskas yra sukurta. Ir viskas gali būti sukurta kitaip. Nuo pieštuko Jūsų rankoje iki demokratijos.

Kūrybingumas – kaip raumuo. Visi jį turime, bet ne pas visus matosi. Kuo daugiau treniruojame – tuo labiau matosi, tuo gražesnis tampa.

O giliai viduje kūrybingumas prasideda nuo kiekvieno iš mūsų vidinės laisvės. Būkite laisvi.